KSeF – Krajowy System e-Faktur. Czy na przedsiębiorców czekają kary?
W piątek 1 października 2021 roku, sejm znowelizował ustawę o VAT wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Zmiana ta jest kolejnym krokiem cyfryzacji rozliczeń przedsiębiorstw z Urzędem Skarbowym. Co jednak oznacza to w praktyce? Od kiedy obowiązuje KSeF i czy na przedsiębiorców niestosujących się do ustawy będą nakładane kary?
Co to jest Krajowy System e-Faktur?
KSeF znany jest również pod nazwą Centralny Rejestr Faktur (CRF) oraz Centralna Baza Faktur. System będzie gromadził wszystkie faktury elektroniczne wystawiane przez przedsiębiorców. Oznacza to, że faktury ustrukturyzowane będą wystawiane oraz otrzymywane przez podatników za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
Ze względu na to, że nowe zasady często utrudniają funkcjonowanie firm, każda nowelizacja budzi w przedsiębiorcach wiele obaw. Dlatego w dalszej części artykułu rozwiewamy wątpliwości dotyczące nowego systemu i opowiemy o korzyściach wynikających z nowelizacji ustawy.
Od kiedy obowiązuje KSeF?
Od stycznia 2022 r. e-Faktura będzie dla przedsiębiorców dobrowolna. Oznacza to, że razem z fakturami papierowymi oraz elektronicznymi – będzie jedną z możliwości dokumentowania sprzedaży.
Zgodnie z planami Ministerstwa Finansów, e-Faktura będzie obowiązkowa już od 2023 r. Obecnie MF nie przekazał informacji dotyczących tego jakie kary będą nakładane na przedsiębiorców niestosujących się do nowego systemu.
Co wdrożenie KSeF oznacza w praktyce?
– Szybszy zwrot VAT – korzystając z e-Faktury, podatnicy otrzymają zwrot podatku ponad 30% szybciej. Termin ten skróci się bowiem z 60 na 40 dni
– Brak konieczności przechowywania faktur – będą one zapisane w Krajowym Systemie e-Faktur przez okres 10 lat, dlatego nie ma konieczności gromadzenia dokumentów również u siebie
– Większą wygodę – wydawanie e-faktur zgodnie z jednym wzorcem ułatwi proces księgowania
– Uporządkowanie procesów – standaryzacja usprawni proces wzajemnych rozliczeń oraz księgowania faktur
– Większe bezpieczeństwo – w momencie gdy faktura będzie dostępna w bazie danych Ministerstwa Finansów, nie istnieje ryzyko zniszczenia oraz późniejszego wydawania duplikatów faktur
Jako IT Excellence zawsze mówimy TAK rozwiązaniom, które przyspieszają rozwój cyfryzacji. Wierzymy, że takie małe kroki tworzą duże postępy dla rozwoju i optymalizacji pracy przedsiębiorstw. Jesteśmy ciekawi jak zmiany te zostaną odebrane przez przedsiębiorców.